Vår servicelämnare Robert Lipovac

Datum: 09 oktober 2024

Frödinge Maskinservice – Enkelt, effektivt och kundnära

Robert Lipovac, verkstadschef för Frödinge Maskinservice AB (tidigare Söderberg & Haak i Frödinge) har varit en del av företaget i över två decennier. Hans karriär började 2002 med en bakgrund som bilmekaniker, men har sedan dess främst arbetat som traktorreparatör. År 2019 blev Robert tillsammans med sin kollega Jörgen Florbäck, ansvarig för försäljningsdelen, ägare av företaget.

När Robert och Jörgen fick frågan om att börja samarbeta med Terri föll svaret sig självklart. ”Eftersom vi är en fullständig leverantör för lantbruk så kändes ett samarbete med Terri naturligt då vi har lång erfarenhet av skogsmaskiner,” berättar Robert.

Robert beskriver samarbetet som ett av de mest effektiva och smidiga som de varit med om. Den direkta kommunikationen med Terri innebär att verkstaden kan erbjuda snabb och personlig service till sina kunder.

”Terri är en mindre tillverkare vilket ger en personlig kontakt och gör hela processen betydligt mer effektiv”, tillägger Robert. ”De producerar och driver försäljning i egen regi, medan vi tar hand om allt annat så som reparationer och service. Vi har tre servicebilar där tekniker åker ut till kunden för att serva eller reparera. Stöter vi på problem så kontaktar vi Terri som är snabba med att skicka ut en tekniker därifrån om supporten via telefon inte skulle vara tillräcklig”.

En av de största fördelarna med Terris maskiner är deras användarvänlighet och lättillgänglighet enligt Robert.

”Det som verkligen gör skillnad är kundkontakten med fabriken som därav ger möjlighet att anpassa maskinerna efter kundens specifika behov. Med Terri-maskiner får kunderna högsta kvalitet i både sammansättning och komponenter, något som är mycket uppskattat”, förklarar Robert. ”Terris maskiner är genomtänkta och byggda för att minimera stora servicekostnader. De använder exempelvis bio-olja för att minska miljöpåverkan då denna typ av olja ger längre serviceintervaller och därav minskar avfallet”, förklarar Robert. ”Terri säkerställer även att alla komponenter kommer från de bästa underleverantörerna och ställer höga krav på specifika certifieringar och utbildningar innan tekniker ges tillstånd att få serva eller reparera deras maskiner”

Kundnöjdheten för Terris skogsmaskiner är hög i området. Robert berättar att de kunder som investerat i Terri är ”supernöjda” och att det växer ett intresse i regionen. Med de nuvarande 8–10 Terri-maskiner i området, främst ägda av lantbrukare, står det klart att Frödinge Maskinservice tillsammans med Terri erbjuder en lösning som kombinerar hög kvalitet och kundfokus.

”Vår upplevelse av samarbetet är helt enkelt fantastiskt. Terri gör det smidigt, enkelt och effektivt. De ser verkligen sina kunder på personnivå – något som tyvärr inte alltid är lika självklart bland företag”, avslutar Robert.